چهل حدیث در باره رمضان
فاطمه شهیده س
مظلومیت حضرت فاطمه زهرا س

 

21-شادى روزه دار

قال الصادق علیه السلام

 للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه

 امام صادق علیه السلام فرمود:

 براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است:

 1 - هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت)

 وسائل الشیعه، ج 7 ص 290 و 294 ح‏6 و 26.

 

22-بهشت و باب روزه‏دارن

قال رسول الله صلى الله علیه و آله

 ان للجنة بابا یدعى الریان لا یدخل منه الا الصائمون.

 رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

 براى بهشت درى است‏بنام (ریان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.

 وسائل الشیعه، ج 7 ص 295، ح‏31.

 معانى الاخبار ص 116

 

23-دعاى روزه‏دارا

قال الكاظم (علیه السلام)

 دعوة الصائم تستجاب عند افطاره

 امام كاظم (علیه السلام) فرمود:

 دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.

 بحار الانوار ج 92 ص 255 ح 33.

 

24-بهار مومنان

قال رسول الله (صلى الله علیه و آله)

 الشتاء ربیع المومن یطول فیه لیله فیستعین به على قیامه و یقصر فیه نهاره فیستعین به على صیامه.

 رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

 زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روزه دارى بهره مى‏گیرد.

 وسائل الشیعه، ج 7 ص 302، ح 3.

 

25-روزه مستحبى

قال الصادق (علیه السلام)

 من جاء بالحسنة فله عشر امثالها من ذلك صیام ثلاثة ایام من كل شهر.

 امام صادق علیه السلام فرمود:

 هر كس كار نیكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است.

 وسائل الشیعه، ج 7، ص 313، ح 33

 

26-روزه ماه رجب

قال الكاظم (علیه السلام)

 رجب نهر فى الجنه اشد بیاضا من اللبن و احلى من العسل فمن صام یوما من رجب سقاه الله من ذلك النهر.

 امام كاظم (علیه السلام) فرمود:

 رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر هركس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او مى‏نوشاند.

 من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 56 ح 2

 وسائل الشیعه ج 7 ص 350 ح 3

 

27-روزه ماه شعبان

من صام ثلاثة ایام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان كتب الله له صوم شهرین متتابعین.

 امام صادق (علیه السلام) فرمود:

 هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسوب مى‏كند.

 وسائل الشیعه ج 7 ص 375،ح 22

 

28-افطارى دادن(1)

قال الصادق (علیه السلام)

 من فطر صائما فله مثل اجره

 امام صادق (علیه السلام) فرمود:

 هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.

 الكافى، ج 4 ص 68، ح 1

 

29-افطارى دادن (2)

قال الكاظم (علیه السلام)

 فطرك اخاك الصائم خیر من صیامك.

 امام كاظم (علیه السلام) فرمود:

 افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.

 الكافى، ج 4 ص 68، ح 2

 

30-روزه خوارى

قال الصادق (علیه السلام)

 من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه

 امام صادق (علیه السلام)فرمود:

 هر كس یك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ایمان از او جدا مى‏شود

 وسائل الشیعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5

 من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 73، ح 9

 

31-رمضان ماه خدا

قال امیرالمومنین

 شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى

 امام على (علیه السلام) فرمود:

 رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.

 وسائل الشیعه، ج 7 ص 266، ح 23.

 

32-رمضان ماه رحمت

قال رسول الله (صلى الله علیه و آله)

 ... و هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار.

 رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

 رمضان ماهى است كه ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.

 بحار الانوار، ج 93، ص 342

 

33-فضیلت ماه رمضان

قال رسول الله (صلى الله علیه و آله)

 ان ابواب السماء تفتح فى اول لیلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر لیلة منه

 رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

 درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.

 بحار الانوار، ج 93، ص 344

 

34-اهمیت ماه رمضان

قال رسول الله (صلى الله علیه و آله)

 لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یكون رمضان السنة

 رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

 اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چیست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تمام سال، رمضان باشد.

 بحار الانوار، ج 93، ص 346

 

35-قرآن و ماه رمضان

قال الرضا (علیه السلام)

 من قرا فى شهر رمضان ایة من كتاب الله كان كمن ختم القران فى غیره من الشهور.

 امام رضا (علیه السلام) فرمود:

 هر كس ماه رمضان یك آیه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اینست كه درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.

 بحار الانوار ج 93، ص 346

 

36-شب سرنوشت‏ساز

قال الصادق (علیه السلام)

 راس السنة لیلة القدر یكتب فیها ما یكون من السنة الى السنة.

 امام صادق (علیه السلام) فرمود:

 آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته مى‏شود.

 وسائل الشیعه، ج 7 ص 258 ح 8

 

37-برترى شب قدر

قیل لابى عبد الله (علیه السلام)

 كیف تكون لیلة القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فى الف شهر لیس فیها لیلة القدر.

از امام صادق (علیه السلام) سوال شد:

 چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

 حضرت فرمود: كار نیك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

 وسائل الشیعه، ج 7 ص 256، ح 2

 

38-تقدیر اعمال

قال الصادق (علیه السلام)

 التقدیر فى لیلة تسعة عشر و الابرام فى لیلة احدى و عشرین و الامضاء فى لیلة ثلاث و عشرین.

 امام صادق (علیه السلام) فرمود:

 برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گیرد و تصویب آن در شب بیست ویكم و تنفیذ آن در شب بیست‏سوم.

 وسائل الشیعه، ج 7 ص 259

 

39-احیاء شب قدر

عن فضیل بن یسار قال:

 كان ابو جعفر (علیه السلام) اذا كان لیلة احدى و عشرین و لیلة ثلاث و عشرین اخذ فى الدعا حتى یزول اللیل فاذا زال اللیل صلى.

 فضیل بن یسار گوید:

 امام باقر (علیه السلام) در شب بیست و یكم و بیست‏سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏شد تا شب بسر آید و آنگاه كه شب به پایان مى‏رسید نماز صبح را مى‏خواند.

 وسائل الشیعه، ج 7، ص 260، ح 4

 

40-زكات فطره

قال الصادق (علیه السلام)

 ان من تمام الصوم اعطاء الزكاة یعنى الفطرة كما ان الصلوة على النبى (صلى الله علیه و آله) من تمام الصلوة.

 امام صادق (علیه السلام) فرمود:

 تكمیل روزه به پرداخت زكاة یعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) كمال نماز است.

 وسائل الشیعه، ج 6 ص 221، ح 5


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط قناد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 200
بازدید دیروز : 443
بازدید هفته : 907
بازدید ماه : 903
بازدید کل : 41472
تعداد مطالب : 326
تعداد نظرات : 76
تعداد آنلاین : 1



دعای عظم البلا
دعای فرج  ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
ذکر کاشف الکرب  ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
روزشمار فاطمیه سوره قرآن ذکر روزهای هفته پخش زنده حرم انقلاب اسلامی
.  .

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس




ابزار های عاشقانه برای وبلاگ

کد زیبا سازی لینک ها



کد کج شدن تصاوير